Tuesday, May 31, 2011

Sultan Muzaffar Shah Ke III Ibni Al Marhum Raja Mansur (1728 – 1756) Sultan Perak Ke 13

Sultan Muzaffar Shah ke III atau Raja Inu adalah putera Yang di Pertuan Muda Raja Mansur. Baginda di lantik menjadi Sultan Perak ke 13 pada tahun 1728M. Sebelumnya Baginda adalah sebagai Raja Muda Perak yang bersemayam di Bernam.

Apabila menjadi Sultan, Baginda bersemayam di Brahman Indera (Bota kanan). Pada tahun 1742 – 1743; telah berlaku rebutan kuasa dengan adindanya Raja Bisnu; Raja Muda yang bersemayam di Pulau Tiga. Raja Muda mendapat sokongan kuat dari Daeng Chelak, Yam Tuan Riau. Raja Muda diangkat menjadi Sultan bergelar Sultan Muhammad Shah dan bersemayam di Pulau Tiga. Sementara Sultan Muzaffar Shah III terpaksa berundur dan bersemayam di Sayong (dalam daerah Kuala Kangsar). Pada masa ini Negeri Perak diperintah oleh dua Sultan.

Akhirnya Sultan Muzaffar Shah III telah balik semula ke takhtanya di Brahman Indera secara muafakat dan adindanya menjadi Raja Muda semula.

Pada tahun 1743, Baginda telah melantik Daeng Selili seorang Raja Bugis mejadi Mufti atas jasanya menawan perompak-perompak di Pulau Sembilan; yang kemudiannya dijadikan Orang Besar bergelar “Maharaja Lela Tan Ela Putera Pancong Tak Bertanya”.

Satu pemberontakan oleh Raja Alam, sepupu Baginda telah berlaku; dan atas bantuan Belanda, Raja Alam dan penyokongnya Enche Hasil dari Tanjung Putus telah ditangkap dan dipenjarakan di Melaka.

Baginda telah mangkat pada tahun 1756; dimakamkan di Brahman Indera (Bota Kanan) bergelar “MAKAM HAJI ALLAH”

Makam ini telah diwartakan sebagai Tapak Tanah Bersejarah mengikut Akta Bendapurba tahun 1976 pada tahun 1978

– Muzium Negara.
Catatan : Dinbatubara

No comments:

Post a Comment