Saturday, December 3, 2011

kerjasama politik - at tahaluf assiasi

Politik adalah tingkah-laku bagi mendapatkan keputusan. Ia boleh juga bermaksud proses atau cara menyelesaikan pertikaian atau gangguan yang mengancam moral kumpulan (seperti kerajaan, ahli kumpulan korporat, akademik, agama, dan institusi lain).

Tegasnya ia merupakan cara bagaimana (technical know how) manusia menyelaraskan tindakan demi kebaikan bersama (kumpulan) atau individu. Dalam politik terdapat banyak persoalan berdebat. Kendati, kerana politik berhubung rapat dengan konflik, maka kerap terjadinya ketegangan atau kekerasan.

Klimeksnya, memenangi suatu konflik politik bermaksud merampas kuasa dari satu kumpulan atau entiti dan memberikan kuasa pula kepada kumpulan lain. Ramai pemain politik bersetuju, konflik politik menyebabkan tiada yang dipelajari atau diselesaikan; melain menentukan "siapa menang, siapa tewas"

Lenin berkata politik ialah siapa yang boleh lakukan apa kepada siapa (Who could do what to whom ). Manakala ahli sains politik, Harold Lasswell pula berkata politik adalah siapa yang dapat apa, bila dan bagaimana ( who gets what, when and how).

PAS tidaklah pandir sangat tentang politik. Makanya pengkritik atau pengamat politik PAS harus faham pula sains politik amalan PAS. Sebagaimana orang PAS amat memahami politik Umno yang mengamalkan liku politik (seperti yang disebut di atas) dan asuhan pragmatism serta tujuan menghalalkan cara (yang menjadi baju atau vitamin menghidupkan partinya); makanya, orang Umno juga mesti memahami bebarapa istilah fiqh seperti maqosid syariah, siasah syar’iyah dan at tahaluf assiasi yang menggerakkan kelangsungan parti Islam tersebut.

Atau barangkali orang Umno sendiri pun tak faham pragmatism dan tujuan menghalalkan cara yang menunjangi parti mereka. Tahukah Sdr (?) Azian atau ASani akan kedudukan Islam dalam perlembagaan parti mereka. Selidiklah apa dapatan penggubal perlembagaan parti anda terhadap peranan Umno dalam memertabatkan Agama Islam.

Gaya politik PAS - Mengapa kita bekerjasama dengan orang kafir. Dengan DAP. Lama dahulu PAS marah Umno bekerjasama dengan MCA, MIC - kerjasama dengan orang kafir. Iya, pernah suatu ketika tok guru kita baca ayat Quran yang maksudnya “Tak harus orang beriman, mengambil orang kafir jadi aulia, barangsiapa yang buat begitu dia bukan dari Allah sedikit pun” Kita harus sedar bila nabi hendak perintah Madinah, Baginda mengadakan tahaluf dengan Yahudi.

Nampak semacam ada pertentangan arahan Allah itu dengan praktik Nabi yang bertahaluf dengan Yahudi. Sebenarnya tidak bercanggah. Tidak. Ayat Allah itu menyebut menjadikan aulia (wali – ikutan, tempat meminta pandangan, tempat disandarkan harapan dan kehendak, pemimpin yang satu-satunya membuat keputusan). Tidak boleh sehingga menjadikan mereka begitu. Adapun tahaluf ialah bekerjasama atas urusan kepentingan bersama selagi tidak menjejaskan, merendahkan, menghina, merenggut jati diri Islam. Jika keadaan begitu terjadi attahaluf akan terhenti. Demikian suatu terminologi dalam sains politik Islam (disebut juga fiqh politik).

Kalau boleh diertikan; fiqh ialah technical know how (tahu bagaimana cara). Ulama-ulama PAS buat muzakarah dengan ulama-ulama dalam naegara dan luar negara yang berjuang Islam, bukan dengan ulama yang tak berjuang Islam (Rashid Ghenoushi di Tunisia melakukan tahaluf assiassi dengan parti sekular – yang cenderung kepada kehendak politik Islam berdepan dengan ‘Umno’ Tunisia).

Kita muzakarah; mengikut fiqh politik. Di sana ada beza antara wala’ dengan tahaluf. Oleh kerana kita hanhya mengaji fiqh sembahyang, fiqh puasa, fiqh zakat; dan kita tak mengaji fiqh politik. Dalam Islam ada fiqh politik. Ada fiqh jual beli. Kita berunding dengan rakan bukan Islam dimana masing-masing mempunyai kepercayaan agama masing-masing. Apa yag dibenarkan oleh agama bukan Islam kita tak boleh ganggu. Itu hak mereka – kebebasan beribadat kebebasan amalan harian yang di benarkan oleh agama mereka yang diharamkan oleh Islam kita tak boleh ganggu. Itu adalah hak mereka yang di jamin oleh hukum Islam.

Kerjasama wala’ ialah kita menjual dasar kita, tolak-ansur dalam prinsip kita, tolak-ansur dalam halal dan haram, merugikan orang Islam, merugikan kedudukan orang Islam. Ini diharamkan oleh Islam. Ini yang dibuat oleh Umno. Serahkan Singapura, lumpuh Melayu di Pulau Pinang (semasa dia berkuasa di Pulau Pinang), akhlak ummat hanyut, arak-judi bebas (pengeluaran lessen, pengilangan, keterlibatan orang Islam dalam proses pengedaran dll; dan ada kalanya kerana hendak raikan orang bukan Islam, orang Islam pun hingga boleh minum sama). Ini kerjasama yang menjahanamkan orang Islam.

Allah melarang kita berwala’ dengan makna memberi kesetiaan sehingga kita menjual harga diri Islam dan maruah kepada bukan Islam. Haram hukumnya. Bahawa kerjasama antara PAS dengan DAP (bukan Islam dan sebagainya) adalah kerjasama tahaluf. Manakala kerjasama Umno dengan MCA, MIC adalah kerjasama wala’ – wala’ dengan makna kita mengadakan hubungan dengan orang bukan Islam sehingga kira menjual maruah dan harga diri Islam kita.

Yang kedua kerjasama – bertahaluf . Alllah berfirman yang maksudnya : “Allah swt tidak melarang kamu mengadakan hubungan dengan orang bukan Islam yang tidak memerangi kamu dan tidak menghalau kamu dari tanah air kamu. Kamu berbuat baik kepada mereka. Berlaku adilah kepada mereka.” Kita wajib berdakwah kepada orang yang bukan Islam. Di antara metodologi dakwah ialah kita bertemu dengan mereka. Jika tidak bertemu dengan mereka, macam mana hendak berdakwah kepada mereka – untuk mengajak mereka masuk Islam. Jika mereka tak mahu masuk Islam, kita bagi tahu mereka duduk dengan masyarakat Islam. Tunjuk kepada mereka adab dan akhlak Islam.

Bukan baharu kali ini PAS bertahaluf dengan badan politik yang berbeda pandangan dengannya. PAS pernah bertahaluf dengan Umno hingga membentuk Kerajaan Campuran selepas Peristiwa 13 Mei. PAS bertahaluf lagi kemudiannya dengan CCC dan Semangat 46 (hingga memenangkan PAS di Kelantan, 1990). PAS bertahaluf kemudiannya dengan parti-parti dalam Pakatan Rakyat (memungkinkan dapat bersama menguasai Kedah, Selangor, Perak - sekejap dan dapat kekal di Kedlantan).

dinbatubara

No comments:

Post a Comment