Saturday, October 27, 2012

Nazar Nabi Ibrahim

Nabi Ibrahim terlupa, pernah suatu ketika dia menyebut : “Kalau aku dikurniakan anak lelaki sudah tentu dia juga akan kusembelih di jalan Allah dan aku korbankan dia untuk Allah.” Sesungguhnya baginda Nabi Ibrahim seorang yang terlalu banyak melakukan korban. Suatu ketika Baginda menyembelih korban sebanyak 1,000 kambing, 300 lembu dan100 unta.; hinggakan masyarakat sekeliling bahkan malaikat kagum dan hairan. Berkata Nabi Ibrahim: “Semuanya itu belum apa-apa lagi bagiku. Demi Allah, kalau aku dikurniakan anak lelaki, pasti dia juga akan kusembelih di jalan Allah dan aku korbankan dia untuk-Nya.”

Demikian pada tanggal 8 Zulhijjah (hari tarwiyyah) Ibrahim bermimpi; Allah mintanya menyembelih anaknya. Dan diikuti pada hari ke 9 Zulhijjah (hari Arafah) Ibrahim betul-betul arif menerusi suaranya sendiri - diperdengarkan langsung oleh Allah ke telinga Ibrahim; menyebut nazarnya yang pernah diucapkan. Pada 10 Zulhijjah (hari Nahar) Nabi Ibrahim pun melaksanakan nazarnya.

Pilunya hati seorang bapa. Ismail yang pada ketika itu baru menganjak ke usia 8 tahun – baru pandai bermanja, cantik dan mengikut kata. Itulah satu-satunya anak yang dimiliki setelah menunggu sekian lama. Tiba-tiba Allah perintahkan sembelih: “Hai Ibrahim, tunaikan nazar kamu!” Sambil meletakkan pisau di leher Ismail, dengan pilunya Nabi Ibrahim mengucapkan takbir: “Allaah huakbar Allaah huakbar Allaah huakbar. Laa ilaaha-illahuAllaahuakbar. Allaahuakbar walillaahilhamd.”

dinbatubara

No comments:

Post a Comment