Thursday, June 6, 2013

Berikan Hak kepada Yang Berhak

Almarhum Ust Fadzil Noor pada sebelum waktu hangatnya kempen pillihanraya Umum 1995 (yang tarikhnya belum diketahui) ada buat pertemuan dengan Peam Dr Mahathir dengan tanpa diketahui oleh ahli (penyokong-penyokong PAS). Pecah rahsia, ahli jadi sedikit kalang-kabut - apa sudah jadi ni. Apa sudah jadi…. Ust Fadzil dalam suatu ceramah di UKM (depan mahasiswa) menerangkan : "Dr Mahathir yang panggil ... Kita ingatkan panggil pasai apa. Rupa-rupanya dia nak bagi tahu, ajak kita ... nak pilihanraya ni kita jangan bagi begaduh. Kita pun bagitahulah Dr Mahathir; kita pun bukan nak gaduh. Kalau kita begaduh tak jadi pilihanghaya…. Kita pun tak jadi nak ghampeh keghajaan. Ini yang ahli-ahli PAS jadi kalut tak ketahuan ni pasai apa. Dok ada yang segham-segham sejuk. …Tak dak aih. …Kita tak gadaikan PAS....perjuangan kita. Usah bimbanglah.

Ramai yang tidak tahu kepergian Almarhum Ustaz Fadzil dari Alor Star ke rumah Anwar Ibrahim ketika panasnya reformasi (sebelum Anwar ditangkap pada tahun 1998). Orang di Pejabat Agung Taman Melewar juga tidak tahu. Tiba-tiba Ust Fadzil sudah berada di rumah Anwar Ibrahim.

Morale of the storynya ialah: Bagilah hak pemimpin kepada pemimpin. Tak usah nak minta pemimpin berfikir macam kita. Kita yang angkat dia jadi pemimpin. Kalau pemimpin sudah berfikir macam kita, baik dia tak usah jadi pemimpin. Tak semua apa yang dibuat/mahu dibuat oleh Pemimpin kena bagi tahu dulu kepada ahli/penyokong.

dinbatubara

No comments:

Post a Comment