Monday, June 3, 2013

Kampung 40 Rantai (Pantai Remis)

Penduduk di sini dari etnik Batubara. Ah, tak sangka pulak aku terjumpa kampung suku-sakat aku di sini.

Hari itu (Sabtu; 1hb Jun; 2013), balik dari memenuhi undangan kahwin seorang sahabat di Kg Padang Asam (Kuala Kangsar) aku terus ke Cangkat Jering dan benuh ikut jalan ke Lumut - riki Pantai Teluk Senangin; 29hb. Jun ni nanti nak konvoi dari Batangkali (ada 25 keluarga) dan ambil angin laut di situ.

Menyusuri jalan ke Lumut dari Pekan Pantai Remis - pelik aku ada sebuah kampung yang bernama Kg 40 Rantai. Mana tahu kut ada 40 utas Rantai kapal Portugis ke, rantai Bahtera Nakhoda Tenggang ke. Ate aku pun SMS pada Ghani Selamat (Rambo). Bagus juga untuk digali sejarahnya. ... Hubungan Teluk Batak (Batik) dengan peneroka Kampung 40 Rantai. Di Teluk Intan ada tempat yang dinamai Kg Batak Rabit. Teluk Batak ada asas sejarahnya. manakala Teluk Batik; tidak ada asas sejarah. Heran juga Suku Batik ialah sukuan Asli yang tedapat di Kuala Tahan. Kenapa pula ada nama Batik (jika ia mahu di sinonimkan dengan puak-puak tertentu dalam membentuk nama kampung) - Kampung Teluk Batik. Nampaknya Teluk Batak kena kembalikan namanya.

No comments:

Post a Comment