Friday, August 26, 2011

resepi & cara-kerja membuat lemang (lemangsedap) stail dinRawang

(untuk segantang pulut).
Bahan-bahan :
beras pulut : 1 gantang (3kg. 600gm),
santan kelapa 5 biji (1.25kg)
daun pandan 5/6 helai
garam 5 sudu teh
gula 3 sudu teh
buluh lemang 9 btg x 2 kaki x 2 inci (garis pusat)
daun pisang (yang baik ialah daun pisang awak/pisang hutan)

Persiapan tempat pembakaran :

Keperluan biasa ialah :
1. Tumang dan lelo tempat nyandokan batang lemang (daghi batang paip pili);
2. Kayu api. Kayu yang baik ialah dari dahan rambutan, pelepah nyo, kelotok/ketih nyo atau kayu getah yang sudah dibelah-belah. Elakkan daghi ngunekan batang kayu sebeso pehe - batang yang beso tak 'ngidup api.'
3. Beberapa ketul batu bata (disusun di bawah lelo) - tempat meletakkan batang lemang semasa pembakaran

Caghe-caghe ngikat tumang kome udah belajo mase pengakap dulu, dak. Bahanapi yang disebutkan itu adalah bagi memastikan api yang cukup sepanjang koje membako. Ini kaedah buat lemang DinRawang - mako lemang tidak pakei baghe. DinRawang mako lemang pakei api beso, sebab itu awak muat lemang (kalu segantang; sejam setengah saje).

Batu-bate disusun di bawah sebagai tapak meletak batang-batang lemang untuk menjamin begheh di bahagian ponggong buluh same masak dengan bahagian ateh. Paneh batu-bate menulung bahagian bawah tu masak same. Kalu letakkan saje ateh tanah - santan yang membuak mase ngelegak akan jatuh melejeh ke tanah menyebabkan tanah jadi sejuk - tidak membantu pulut di bahagian bawah dalam buluh itu masak.

Keperluan khas buluh untuk nyenangkan mako : Ghueh buluh dikeghat ngunekan gegaji. Elakkan motong ghueh buluh tu dengan paghang. Kesan potong pakei gegaji akan memudahkan kite ngalih-alih buluh mase proses memasak berjalan. Mun kalu potong pakei pisau - ponggung buluh yang bebucu-bucu nyusahkan mengalih-alih buluh mase makonye – nak kene sendei-sendei pulak.

Persiapan beras :
1. Begheh pulut di tuang ke dalam talam - tengok kut kekalu ada batu ke pasyo ke, taik bubuk, taikm tikuih/lipeh, pocer tali guni atau ape-ape le.
2. Begheh pulut dibasuh cuci-cuci. Basuh sampei ayo basuhan jadi nin untuk nak buang semua habuk, bau hapak hingge yang tecium ialah bau wangi begheh pulut.
3. Ghendam begheh pulut selama 4 atau 5 jam
4. Toskan; yang baiknye ialah hingge begheh bedeghai bile di genggam (ini untuk memudahkan mengisi nye ke dalam buluh nanti).

Persiapan buluh :
1. Potong daun pisang agak-agak panjang satu inci melebihi dari kepanjangan buluh. Lebo daun hendak le jike digulung dalam buluh, akan becantum ke due-due ujungnye.
2. Buat penyepit - Potong pelepah pisang sepanjang 6 atau 8 inci melebihi kepanjangan buluh dan belah dengan tidak putus.
3. Daun di gulung-masukkan ke dalam ghuaeh buluh dengan ngunekan penyepit.

Cara-cara membuat lemang:
1. Caghik-caghikkan daun pandan; didihkan dan sejukkan. Gunekan air daun pandan ini sebagai pencairan untuk santan. Jadikan isipadu santan dengan ayo pandan kepada 1 gantang (menjadikan rasyo beras pulut dengan santan ialah 1 : 1 (istilah dalam makmalnya one in one). (Daun pandan akan mengnyah bau pulut – lemang akan berbau wangi dan nampak mengelit bile dipotong).

2. Campurkan gagham dan gule. Kucei sampei sebati. Kalo koghang masin bulih tambah gagham. Bau santan yang memangnye sudah wangi (berbau pandan) akan bertambah wangi dengan lemaknye bile dicampo gagham dan gule.

3. Intu api di tempat nak mako lemang. Biokan die idup maghak.

4. Tuangkan santan agak-agak satu pertiga ghueh buluh. Masukkan begheh pulut; dalam setengah ghueh dan jolok-jolokkan dengan ngunekan sebelah pelepah pisang (yang jadi penyepit tadi) – dalam 3 @ 4 kali jolok (sampei teghase kemeh sikit pulut dalam ghueh buluh. Jangan di entak buluh tu. Tengok ke dalam buluh. Tambahkan beghas hingge dalam 4 inci ghendah daghi muncong buluh. Tuangkan lagi santan sehingge tinggi santan daghi muke begheh dalam due ghueh jaghi (2 inci)- cicahkan jaghi antu ke dalam buluh; untuk meghase had mane muke begheh beghade.

5. Susun/sandokan buluh-buluh yang sudah beghisi begheh dan santan di lelo – bahagian yang ngadap api (untuk senang paham) saya gelokan dade. Yang bahagian belakang tu, kite sebut belakang. Kite namekan juge sebelah kighi dan kanan itu sebagai ghosok kighi dan ghosok kanan. Jaghak buluh dengan api ialah dalam sekaki setengah.

Sekaghang kite beghade di tempat mako lemang.

Peghengkat petame api akan melayukan batang buluh. Tandanye ialah apabile batang buluh yang bedepan dengan api mole betuko jadi warne keputihan dan sege buluh (moncong buluh)mole ngeluokan buih.

Tunggu lagi hingge negelegak. Bile udah nampak santan betui-betui ngelegak; alih (pusin) ghueh buluh – dade ke belakang; belakang pulak jadi dade (bahagian belakang pulak ke depan bagi kene api).

Tunggu sampei ngelegak; macam peghengkat awei tadi; tapi ngelegaknye udah koghang sikit sebab udah ade bahagiannye di dalam ghueh udah kembang.

Bau lemangnye udah mole keluo. Seteghusnya alih pulak bahagian ghosok kighi ke depan dan ghosok kanan kemudiannye. Maknenye tige kali alih sahaje. Pulut udah mole sampei ke moncung buluh. Masak.

Tande masak ialah bile begheh di moncong buluh sudah jadi pulut. Hentak dua tiga kali dan sandokan ke sebelah (jauh daghi api) dan tolakkan baghe ke bawah ponggong lemang – untuk masakkan saki baki beghas yang belum masak di bahagian itu. Alih-alihkan. Siap.

PERHATIAN :
Tunggu lemang hingge masak. Jangan biokan saje api bekoje mako lemang itu; kite kulu keyo muat bende lain. Jage api. Api beso tak ngape. Maksud beso tu idak le sampei beso macam oghang meghun bawah pokok nyo. Sebab itu dicadangkan pakai dahan dan pelepah nyo untuk sentiasa api itu hidup. Api sentiasa hidup kite bulih nengok tahap pembakaghan – buluh layu, ngelegak dan masak.

SOALAN KUIZ :
1. Ngapa bubuh gule ? Jawaban : Saya tetap berpendapat santan nyo yang tue amat perlu untuk ghase lemang yang lemak dan sedap. Tapi nyo tue memang sudah tak berasa manis lagi. Lalu gule di campokan sikit untuk mengembalikan ghase manihnye santan nyo tue tu.

2. Ape sebab intu api sebelum proses masuk beghas dalam buluh. Jawaban : Untuk ngelak daghi santan dalam buluh naik ngelapung kateh (santan lebih ghengan daghi ayo – dibiokan lame sikit dia akan susup-sasap naik kateh. Untuk ngelakkan ini cepat-cepat letak tepi api. Koje ngintu api pun bukan senang – ngambik mase baghu dia maghak; dalam pade itu santan akan naik kateh.

3. Ngape masukkan santan dulu kemdian bagu begheh ? Jawapannye ; Untuk ngelak daghi begheh jadi penapih yang menyebabkan yang sampei ke bawah ghueh buluh tidak 100% santan. Partikal-partikal santan akan tersangkut pada biji-biji begheh di bahagian ateh. Gabungan faktor 1 dan 2 akan menyebabkan lemang berkepale tebal.

4. Ngape tak bulih di hentak semase kemasukan begheh ke dalam buluh ? Jawabannye : Untuk menyediekan ghuang yang longgo bagi begheh kembang. Kalu dihentak; begheh akan padat. Lemang akani muntah (Lemang muntah bukan sebab dek buluhnye kene langkah).

Ate, ape nak buat kalu muntah juge (mane le tahu kut tekemeh juge isi begheh dalam buluh) ? Caghenye; dengan ngunekan pisau golok ke beletong ke; tebak sikit bahagian bawah ghueh buluh – udaghe yang tepeghangkap akan keluo ngikut tempat yag ditebak. Hentak dan hentak. Yang tejulo nak muntah itu akan masuk balik.

5. Ngape begheh pulut kene ghendam empat atau lime jam ? Jawabannya : Begeh pulut mempunyai tekstur yang ghapat. Untuk melonggokan teksturnye; itu yang kene ghendam lame, tu. Kalu tak dighendam begitu menyebabkan juge lemang muntah (jumlah biji beghas dalam ghueh berlebihan). Dan tak sempat masak santan sudah keghin disedut oleh begheh. Lemang akan same ade mantah, kegheh bekeghak atau lemang jadi sedikit bedeghei.

Ini resepi lemang DinRawang. Penambah baikan daghi kaedah klasik kite – yang semate-mate begheh pulut, santan dan gagham). Kate oghang sekaghang ni kaizen ?; ape ke.

Harge pekej modul ini ialah RM450 tapi untuk grop Lambo awak bagi pecome. He he he. Belum ade hakcipta. Moh kite buat lemang macam ini bagi opah, ayahco, yong, angah kite makan lemang kite ni, ape kate deme

dinrawang @ dinbatubara

15 comments:

  1. resipi yg amat baguih dikongsi besame

    ReplyDelete
  2. adoi yoppp syorgeee tempat mikeeee ngongsi elmuuu...baik nauu hati mike yeii...banyak nauu nolong kemee yang baru belajo membuatnyee...alhamdulillah Tq yop!

    ReplyDelete
  3. terime kasih banyok kongsi ilmu... resepi terlengkap dan terjelas yang pernah dijumpai...terime kasih sekali lagi yopp.

    ReplyDelete
  4. Mantap resepi kome Yop! Teman asal ye oghang Lambor gak! Tak sabor nak coba resepi ni untuk raya tahun depan.. Tahun ni teman merebus ketupat weh!

    ReplyDelete
  5. Mike ajenyer handey muat lemang yoep!! Resepi paling kemah!! Terbaik kome!!

    ReplyDelete
  6. Udoh lebih 8 taun yop kome ngepos.. baru ni teman jumpenye.. nampok inovasi disitu .. teman terai malam ni yop..

    ReplyDelete
  7. terbaek resepi lemang, tp ada bahasa yg x bape paham tp ok lah raya ni nk try buek..tq tq.. 😊😊

    ReplyDelete
  8. Peh macam sedap je..nak try la ..tq

    ReplyDelete
  9. Mintak izin chor, ambik resepi.

    ReplyDelete
  10. Terimekasih pakdin dgn gigihnye naip resepi lemang. mintak izin ambik resepi mike. Udah x boleh balek kg kene le buat lemang sediri.nak buat hari raye. Doakn teman berjaye. #PKPB #DUDOKROMAH #COVID19

    ReplyDelete
  11. Terima kasih tuan,semoga berkat ilmu ini tuan.

    ReplyDelete