Sunday, February 3, 2013

Membaca Semula Bumi Bertuah (III)

Saya punyai alasan untuk segera membaca semula Bumi Bertuah setelah sekian lama ditinggalkan berdebu di almari. Kali pertama saya membacanya ialah kira-kira empat puluh tahun lalu; ketika saya masih di bangku sekolah menengah. Saya memperolehinya semula tahun 1984; edisi baru cetakan Pustaka Antara (sudah belangsungkawa). Ketika isu Interlok menerjah hingga ke kancah politik negara kira-kira tiga tahun lalu, saya kembali teringat Bumi Bertuah. Ketika wisata ke Jakarta Bandung dua tahun lalu saya membeli beberapa buah buku di toko Gramedia, Bandung.

Antara buku yang terlalu menarik perhatian saya ialah Message from an Unknown Mother (KISAH KISAH SEJATI IBU YANG KEHILANGAN BUAH HATI) tulisan Xinran, seorang journalist dan penyiar radio di China – saya percaya buku itu tidak ada dijual di Malaysia. Buku yang mengisahkan ibu-ibu China yang terpaksa menghilangkan bayi-bayi perempuan mereka sama ada dengan membiarkannya meninggal kerana diabaikan, melakukan pengguguran malah membunuh semasa kelahirannya atau paling beruntung bayi atau kanak-kanak tersebut diambil orang untuk dijadikan anak angkat atau dijual.

Di dalam Bumi Bertuah dan Interlok subjek menjual bayi malah membunuhnya ini ada diselitkan. Ianya menyebabkan saya bagai ditarik-tarik untuk membaca kembali Bumi Bertuah ini.

Dinbatubara

No comments:

Post a Comment