Tuesday, September 21, 2010

Masjid Kg Aku Pasca Ramadhan; alahai.



1.         Hari ke 12 ‘Eidul Fitri.  Umat Islam masih sibuk – meladeni jemputan sanak saudara rakan-taulan di rumah terbuka, pejabat terbuka, kampung terbuka.  Seminggu lebih sebelum itu di kampung.  Yang selalu balik kampung pun, hari Raya kena lama-lama juga di kampung – ada saudara-mara, ipar-duai yang kadangkala hanya dapat jumpa pada setahun sekali itulah.  Lepas ini akan berjumpa pula di Hari Raya tahun hadapan.  Begitulah.

2.         Maghrib, Isya di masjid dekat rumah aku, masih lengang.  Ahli jamaah  dalam 80 orang. Mungkin dalam dua minggu lagi graf kehadiran akan kembali normal - seperti sebelum bulan puasa; iaitu dua saf setengah (kira-kira 150 orang).  Malam Jumaat lepas; seminggu lepas Raya jamaah ada 80 orang.
 
2.1.            Adat malam Jumaat sebelum bulan puasa, graf  kehadiran ialah empat saf (di ramaikan sama oleh kanak-kanak dan muslimat) – tambah-tambah menjelang hendak UPSR SPM; memang ramai – di tengah-tengah bulatan besar jamaah, berlonggok botol-botol air (hingga ada yang bawa botol 10L, air dari tujuh kolah dari tujuh masjid agaknya – kira-kira untuk kegunaan seminggu hingga datang Jumaat akan datang; untuk minum - diniat sebagai penerang hati, atau yang belum kahwin bikin mandi, moga-moga cepat dapat jodoh).

2.2.      Kehadiran jamaah akan bertambah sedikit kalau ada  tuan guru datang mengajar selang antara Maghrib ke Isya atau kuliah Subuh pagi Sabtu atau Ahad.

3.         Bulan puasa masjid penuh hingga nak santak ke dinding belakang (14 saf).  Bagusnya tak ada jamaah yang ambil baris di beranda sebelah luar mesjid Ramadhan kali ini, sebab mesjid sudah di pasang pendingin hawa – suatu pembaharuan yang ketara di mesjid akuni.  Sembahyang Maghrib, Isya dan Tarawih tidak panas melengas. Selesa.

4.         Sepanjang Ramadhan, masjid ada panggil penceramah empat atau lima kali; sampaikan tazkirah sebelum tarawih.  Jamaah tua-muda akan tunggu/dengar  tazkirah sekitar 15 ke 20 minit.  Bila ada tazkirah, tarawih akan di buat lapan rakaat sahaja – mulai jam 9.30mlm.  Bacaan imam jemputan (yang sama beri tazkirah) amat sedap telinga mendengar (kalau buat 20 rakaat pun tak apa; tapi aku dengar pentadbiran masjid tak mahu habis lewat, nanti budak-budak tadarus akan lambat mula dan lewat pula balik, esuknya nak sekolah). Munasabah.  Okay.  Lapan rakaat; pukul 10.15 sudah habis dengan tahlil dan doa sekali.

5.         Malam khatam al Quran, malam 27 Ramadhan, Tuan Nazir berucap pendek sebelum acara bermula.  Menzahirkan rasa syukur dan terima kasih kerana penyertaan kanak-kanak yang mencecah 200 orang lebih dalam program tadarus kali ini.  Disebut juga terima kasih kerana penglibatan warga dewasa. Tahniah, kata beliau  kerana kesabaran mereka duduk di masjid, ada yang hingga jam satu pagi baca al Quran.

5.1.      Setakat itu.  Alangkah baik/sempurnanya jika di samping kata-kata retorik terima kasih dan tahniah itu di iringi pengharapan dan atau bagi tahu perancangan masjid (yang kalau boleh disebut  sebagai program pasca Ramadhan) terhadap peserta tadarus tersebut.
5.1.1.   Terdapat sekurang-kurangnya empat kategori ’ahli baca’ pada pemerhatian aku :  (1) Pembaca yang memang mahir al Quran dan dek selalunya baca Quran (bukan bermakna langsung tidak ada silap/tersasul sebut. Ada, tapi dibetulkan oleh rakan-rakan, itu hikmahnya baca al Quran bertadarus (aku fikir ini konteks tadarus Nabi dengan Jibril – Nabi yang bersifat fatonah itu tetap didengar/betulkan bacaannya.  Bukan aku maksudkan pembaca kategori ini juga milik sifat fatonah seperti Nabi. (2) Pembaca yang boleh baca tapi tersangkut-sangkut macam kabarator kotor kerana jarang baca Quran.  (3) Pembaca yang lancar tapi langgar semua – entah di mana ikhfa’-izdhar-iqlabnya, sifat-sifat huruf dan hamasnya, panjang pendeknya, tempat berhenti dan menyambung bacanya, tarik nafas dan saktahnya, hentam semacam. (4) Pembaca yang merangkak-rangkak (macam kereta jalan tiga selinder), seolah-olah bulan Ramadhan ini baru nak belajar baca Apa ini.  Betul, mengambil iktibar dari peristiwa Jibril mendengar/membetulkan bacaan Quran Nabi dalam bulan Ramadhan.  Kita yang bebal, lambat pandai, banyak dosa ini perlukan pembelajaran berterusan – bukan semata-mata bulan puasa baru nak belajar al Quran.

5.2.      Begitulah setiap tahun.  Tak ada pembaikan dari cara persembahan (yang terancang oleh pentadbiran masjid terhadap penyertaan tadarus) dan juga program pembaikan kualiti bacaan yang sepatutnya di rancang di luar bulan Ramadhan.

5.2.1.   Apa masjid nak buat dengan peserta dari pelbagai kategori itu – kalangan kanak-kanak yang sudah bagus bacaannya itu – perancangan menambah-baik kualiti bacaan mereka.  Kalau perlu hingga menganjurkan kelas taranum untuk mereka.  Atau lihat kecenderungan pelajaran agama mereka di sekolah – dengan duit masjid membiayai pengajian (jika berpeluang melanjutkan pelajaran dalam bidang agama di dalam atau luar negeri).  Betullah bagi mereka yang ada penaja tapi yang jika tidak ada penaja.  Kalau masjid boleh hantar setiap tiga tahun seorang tiga tahun seorang.  Akan ramailah anak qariah masjid yang pandai agama yang boleh menyumbang tenaga di masjid akan datang.

5.2.2.   Duit masjid wakaf orang ramai kononnya banyak.  Boleh guna duit itu untuk tujuan agama yang lebih bermakna.  Jangan peruntukan tertumpu pada program pengkomputeran masjid, tambah peralatan LCD dan balik balik nak baiki longkang rosak, ganti pagar atau cat pagar masjid, baiki kubah masjid, beli pasu/ tanam bunga.

5.2.3.   Mana kelas mengaji Mukadam/al Quran untuk kanak-kanak yang masih merangkak bacaannya; yang simpang perenang tajwid dan makhrajnya itu 

5.2.4.   Untuk kumpulan dewasa yang sudah keras lidah dan bibir, gusi ada kalanya sudah licin, nafas sudah tak panjang; tidak mampu nak ikut pelajaran tajwid yang penuh disiplin itu; apa masjid nak buat untuk mereka.

5.3.      Mahunya ialah untuk Ramadhan akan datang akan berkurang fenomena pembacaan al Quran seperti yang disebutkan.

6.         Tapi Tuan Nazir tak sempat (?) nak sebut ini.  Tapi tahun lepas macam itulah juga. Tuan Nazir menutup ucapannya sambil tersenyum mengingatkan lepas khatam Quran nanti para jamaah jangan balik dulu; ada jamuan nasi beriani lauk kambing disediakan.  Boleh makan sama-sama.

22hb. Sept; 2010/ 13 Syawal; 1431H

dinbatubara

No comments:

Post a Comment