Sunday, November 25, 2012


Baru Belajar Nak Jadi Pencuri

TEMPAT : Foyer Masjid al Ehsaniah, Kg Melayu Bt 16, Rawang.
TARIKH : 25hb. Nov.; 2012
MASA : 1.00pagi

Nazir - Kamu tinggal di mana ?
+ Taman T*n T**a
Nazir - Hai, seberang jalan sana. Kamu nyeberang ke mari. Kenapa kamu tak masuk
ke TESCO tu; ke May Bank tu ke. Atau ke rumah-rumah tokeh di taman tu.
Kamu sedang belajar nak jadi perompak !? Berapa umur kamu ? (kepada
budak pertama)
+ 14 tahun.
Nazir - ....Tingkat 2. Sekolah mana ?
+ Sekolah Menengah R****g
Nazir - (kepada budak nombor dua) Kamu ? ... Tingkat berapa.
+ Tingkat 1
Nazir - Sekolah ?
+ Sekolah Menengah T*n P***k
Nazir - Musim cuti sekolah begini … nak cari duit pergilah mintak kerja basuh
pinggan kedai mamak ke. Mintak kerja siram atau pangkas bunga di nurseri
ke. Ini pecah masuk ke masjid. Kamu tadi berempat bukan;
+ Tak ... bertiga.
Nazir - Mana yang seorang lagi (mengalih pandangan kepada budak-budak 'punk'yang
menangkap budak berdua tersebut...
+ Dapat terlepas ... tak berbaju lari ikut pintu sana (sambil menunjuk ke
sebelah kanan masjid)… Dia orang ni berempat, ni. Itu basikalnya ada empat
buah.
Nazir - Kamu (kepada budak pertama) ... bapak kamu kerja apa.
+ Sekuriti...
Nazir - Emak ?
+ Tak kerja
Nazir - Kamu (kepada budak nombor dua) .. ayah kerja di mana.
+ Pahang ... Jengka 18
(Perbualan beberapa kali terhenti kerana panggilan masuk ke telefon bimbit
dari polis minta penjelasan lokasi masjid)
Nazir - Peneroka ... tanam sawit. ... habis kamu tinggal dengan siapa.
+ Dengan emak.
Nazir - Emak, bekerja ..
+ Tak
Nazir - Macam mana belanja sekolah kamu.
+ Ayah hantar belanja

(Timbalan Nazir pun tiba membawakan tiub basikal lalu mengikat kaki kanan
dan kiri budak berdua itu sambil mengomel)

Timbalan Nazir - Kita gantung budak ini kepala ke bawah (sambil dia mendongak
kepala ke atas konon mencari kepala tiang tempat menggantung dan
mengeluarkan kamera membuat beberapa snap).
Nazir - Tahan ke getah tu
Siak Masjid - Kita ikat ke tiang astaka tu, ke. Dan cari kerengge. … Kamu tahu
kerengge itu apa.
Timbalan Nazir - Dah hubungi bapa dia ke ?
Nazir - Saya fikir tak perlu. Tok 4 saya telefon tiga empat kali. Tak berjawab.
Tengah tidur nyenyak agaknya tu. Saya sudah hubungi polis … dalam
perjalanan. (Mengalihkan pandangan kepada budak berdua) …Kesian mak
kamu. Masakkan makan bagi kamu makan, basuhkan seluar baju. Bagi busuk
nama dia … mencuri, pecah masuk … ke masjid pulak tu. … Dah berapa kali
kamu curi duit masjid ni.
+ Dua kali
Nazir - Dua kali. Bukan dah banyak kali. Kami ada tengok gambar kamu dalam sisi TV.
+ Dua kali. Sumpah. Demi Allah
Nazir - Jangan sebut nama Allah … menipu pun kau nak guna nama Allah. Pukul berapa
kamu biasa balik rumah .
+ (Budak satu) pukul 12 … pukul satu.
Nazir - Mak kamu sudah tidur. Kamu ada kunci pendua ?
+ (Budak satu) Tak ada.
Nazir - habis macam mana kamu masuk rumah.
+ (Budak nombor dua) Ketuk pintu.
Nazir - Kamu tak kesian pada mak kamu. Dia jadi babu, jadi jaga … bukakan pintu
untuk kamu.

Kereta peronda tiba. Keluar dua orang anggota polis berpakaian seragam.
Beberapa perbincangan. Kedua-dua budak di tolak masuk ke dalam radio car
dan di bawa ke balai. Nazir minta Timbalan Nazir dan dua orang budak
‘punk’ yang menangkap ke dua-dua itu yang sedang mengompel peti besi dalam
masjid keBalai Polis Rawang buat repot.

Geram. Tiga empat kali kejadian dari penghujung tahun lepas hingga akhir ini masjid kami menjadi sasaran jenayah kecilan – hilang basikal, hilang motosikal, peti wang derma dilarikan, rak tempat kasut/penutup longkang hilang.

Sayu melihat kedua-duanya di heret masuk ke dalam kereta peronda polis. Melihat anak orang; teringat anak kita. Petang tadi dapat tahu kesemua mereka ialah lima orang. Dan kesemua mereka malam tadi tidur (tak tidur ? –interegation hingga jam 5.00pagi) dan baharu dilepaskan jam 9.00 pagi tadi.

dinbatubara

No comments:

Post a Comment

Post a Comment