Wednesday, July 13, 2011

BERSIH - Bile Deme Ngate Kume

Yang ngatekan BERSIH tu koto, die tak belajo tesaup. Kalu dah BERSIH mane ade koto nye ( he he he; itu gugho keme, je).

Ha ! Otak betui keme mole mengaghu ...Yang koto kene BERSIHkan. Yang tak suke yang BERSIH tu kite tanye die; yang mane nye yang 8 pekaghe yang dibawak BERSIH tu yang tak betui. Mintak deme jawab dengan beno-beno jujo. Jangan kolang-kalen. Jawab betoi-betoi daghi lubuk ati. Jangan balik-balik jawab pasei Ambiga, Ambiga. Ambiga, Ambiga. Tanye le pade oghang Umno yang getik meno pade kumpulan pemBERSIH tu; semue deme ngotek-ngotekkan pasei Hindunye le, pasei kapio nye le. Ape, ni ?

Dan deme tak peghasan ke; semenjak ade 'persekutuan' PAS dengan Hindu; mane ade lagi kes-kes pelik-pelik; bunuh atas dendam/bias beragame macam belaku di Taman Medan, macam kes bako mualaf dalam kontenar di PJ, kes mualaf dideghe keluarge agama aseinye. Ade lagi ke kome dengo. Ye. Ambiga ponah becakap dalam SIS - tapi kome celikkan le mate - die becakap atas isu pelembagaan dan disebabkan ade ruang/lemahnye 'tapsiran berugame' dalam undang-undang. Die becakap daghi sudut itu. Loyo memang die caghi daghi bucu/sudut mane die bulih becakap. Tapi itu bahaskan le di mahkamah, di Parlimen. Dan idak ke dengan besame begitu oghang kapio makin paham Islam, egame kite ni. Idak le macam dulu, kite cakap Islam deme (oghang kapio) macam meghase kepercayeannye ditindas nak penaikkan pulak egame deme, sentuh sikit pasei Melayu, deme pun macam nak reak je. Ijak ke Umno sepatutnye sedo dan beterima kasih pade PAS/Melayu dalam PKR. Keme buat koje yang kamu tak mampu/ bulih/beghani/malu nak buat.

Lagi pun udah dekat nak 60 tahun Umno jadi abang dalam BN (jangan syok senighi le hoi !! oghang Umno ngatekan kome yang menghentah - kome dalam pakatan BN - banyak bende Islam yang engkome tak bulih cakap sebab nak jage ati oghang Kristian di Sabah/Sarawak; oghang bukan Islam/Melayu di Semenanjung. Kendati, banyak dan semakin banyak ehwal Islam yang hanco dan makin lemah Melayu, ni. Jadi apa nak salahkan oghang lain, kunun kume kumpulan pemBERSIH/Pakatan Rakyat perkauman/ PAS peghosak Melayu. Shit !!

Hoi !! Najib yang becakap pasei 1 Malaysia. Yang bedulu-kemudian betindih-tindih jatuh dikejo/ dipelupuh polih FRU itu deme daghi Melayu/ Cine/ India tau ?. Jegilkan mate. Bute, ke ape. Tak nampak ? Ini le baghu betoi One Malaysia - same-same mengase patah-ghiuk, benjol-lesut, pedih mate ditojah ayo asid/cabei.

Polih yang mughu pendemo yang nak memBERSIH tu betempek ... "he kome Melayu ikut telunjuk Indu, ye. Ape punye bodoh Melayu." Dan oghang Umno yang ngotek-ngotek pasei Melayu/ Hindu/Chine dalam BERSIH/PR ... Kome tak nampak ke implikasi perkauman pade ayat-ayat macam ini. Ngape ? Jawabnye sebab Umno itu parti perkauman. Kome tengok mane mase dan ketikenye Umno beghenti daghi ngotek pasei pekauman ni. Satu telunjuk ngate kat oghang 'perkauman,' empat lagi nunjuk pade dighi die senighi. Kepale otak begini pun kume nak BERSIHkan juge.

Maap; keme nulih macam ini. Tulisan tak betapih. Kepale otak keme ni bejalan begitu je; tak ade brek. Baghu keme nak naghik brek ni. Salam

dinbatubara

No comments:

Post a Comment