Tuesday, July 26, 2011

Renungan Tengah-malam - Membaca semula sejarah

Maharajalela merupakan Pembesar Istana pada Zaman Sultan Perak - Sultan Abdullah Muhammad Shah Sultan Perak Ke 26. Baginda naik takhta dengan bantuan British (Saingan Baginda ialah Raja Ismail dan Raja Yusuf. Rasa tidak puas hati Baginda bermula dari tahun 1871 lagi - setelah mangkat Raja Ali; Raja Ismail yang diangkat menjadi Sultan Perak Ke 25. (Bagaimana pun Raja Abdullah dengan pembesarnya bersatu tenaga dengan Raja Ismail & pembesarnya menentang British dalam Perang Perak).

Perjanjian Pangkor mengikat beberapa terma dan syarat kepada kemasukan British secara langsung ke Perak (yang penting bagi Raja Abdullah ialah Baginda dapat jadi Sultan). Masalahnya ialah apabila British mahu melaksanakan terma/peraturan (dari Perjanjian Pangkor 1874) Pembesar Melayu (yang menjadi pelindung/penasihat tidak resmi Raja) menyatakan bantahan. Mereka orang lantikan istana. Mereka hadir dalam Perjanjian Pangkor - bersetuju pada semua terma. Lalu berlaku Perang Perak - Maharajelela , Pandak Endot & Puntum kena hukum gantung, Raja Abdullah dibuang negeri ke Pulau Seychelles.

Persoalannya ialah; perjuangan mereka (Maharajalela) itu perjuangan kemerdekaankah atau apa ? Mungkinkah kerana tidak memahami terma dalam perjanjian. Sejarah kena baca semula bagi melihat bagaimana kaum marhain diperkuda.

dinbatubara

No comments:

Post a Comment