Monday, July 4, 2011

Menunggu Titah Tuanku

Tuanku Yang di-Pertuan Agung dah keluarkan dikri. Kira-kira dikrilah, tu. Walaupun bunyinya tidak sampai mengharamkan BERSIH. Eloklah kita patuhi. Kita usahakan mekanisma yang lain pulak sesuai dengan titah-seruan Tuanku, tu.

... Kita pun setujulah apa juga keputusan Tuanku. Sememangnya pun kita/kami rakyat yang hormat kepada Raja (Lihat lah juga semula kepada golongan mana yang mengoyak-rabakkan institusi raja dan menyumpah seranah Sultan/raja sebelum ini). Syukurlah kalau 'long march',BERSIH ke istana tak jadi - tak ada yang patah-ghiuk dibantai belantan FRU atau sekurang-kurangnya merah mata diterjah gas pemedih mata.

Bagaimana pun alhamdulillah - isyarat tuntutan BERSIH sudah sampai ke istana. Kata Tuanku : "Beta sedang mengikuti dengan teliti akan perkembangan cadangan Kumpulan... Bersih untuk mengadakan perarakan dan perhimpunan beramai-ramai yang bertujuan untuk menyerahkan memorandum kepada Beta selaku Yang di-Pertuan Agong," ... Beta selaku Yang di-Pertuan Agong (bermakna Tuanku selaku payung kepada rakyat seluruhnya - ini dalam Perlembagaan.

Dan pastilah juga harapannya Tuanku kepada Pegawainya (Perdana Menteri) bahawa PM "berkemampuan untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin" adalah cara menegur yang bijaksana (teguran seorang bapak yang tidak suka marah dengan anak).

Kata Tuanku : "Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan." Semoga ingatan/seruan Tuanku ini diterima positif oleh SPR - jangan hanya menerima rundingan ke arah keuntungan memenangkan Umno/BN sahaja tapi didengar juga rungutan di sebelah pihak yang satu lagi; supaya demokrasi dilihat betul-betul berjalan. Demokrasi bukan semata-mata kerana dibenarkan mengundi/pilihanraya; tetapi gerakan/perjalanan/instrumen hingga berjalannya proses mengundi itu juga mesti tidak capek. Jika rundingan ini berjalan baik; tak timbul BERSIH ni. Salam.

dinbatubara

No comments:

Post a Comment