Thursday, July 14, 2011

trevela biji rambai @ kebebai

Naharudinabdrashid Dinbatubara : kome ponah nengok dak mane ghope musang kebebei makan buah ghambei

Mohamad Ramli Mohd Salleh : Musang keluwo mlm je, waktu mlm keme tdo mana nk jumpe musang
dok mkn buah ghambei. ate kome je yg ponah nengok gamaknya...cer ceghite.....keme x ponah pun...

Tok Dewa Pjg Ogek : Gulen peqhen..telompat lompat..mengelupo

Mohamad Ramli Mohd Salleh : Ate ngape plaknya...bepeghen-peghen deme....

Jamaluddin Mohd Mahaiyidin : Meghaung musang 2 sebab mase makan die x terpikio susah nak beghak

Mohamad Ramli Mohd Salleh : Bkn ke beghak musang memang ghengat keghas....

Tok Dewa Pjg Ogek : Kita pun bila udah kebebeikan qhambei pun apa nak ubah nyey...qhoper ulo kena pelangkong jugak..

Naharudin Abdul Rashid Dinbatubara : Awak ingat mase kecik-kecik dulu; dalam umor 6 tahun, gitu le gamaknye - tido di danga nunggu doyan. Tumbe, baghu nak lelap teghase danga begemoyap (dalam 4/5 seken), begemoyap lagi due tige kali. Lepeh tu bunyi ghabung dihenyak-henyak diikuti bunyi ... (bunyi musang ... le). Awak mesokan biji mate. Ape tu. Antu ghaye, ke ? Begemoyap lagi. Kedengo bunyi ngelonsyor ikut ceghun atap .... Bup.. bunyi bende jatuh di cuco atap belah eyo danga (macam bunyi nangke jatuh) Soh. Awak pun betanye pade abang nyah (abang awak yang tue); bunyi ape tu !? ..."Emmhhh ... itu musang kekebei biji ghambei"; kate die. Awak ni pun, dah tue dengan dighi, ini idak le ponah nengoknye

Naharudin Abdul Rashid Dinbatubara :petue makan ghambei supaya idak kebebei; ialah lepeh makan ghambei, minum ayo. Nanti kume bagi tau; petue ini hasil daghi kajian makmal.

Musa Zalamuddin : Makan larah,mkn sentoi dan makn rambai,2 ari ar berak nyerit

Abdul Aziz : Tak kebebai cirit

Amiruddin Yan : Ooo..ini buah jangan main2.. becongke dgn kayu kalau tak keluwo..!!

Musa Zalamuddin : Biji larah,rambai dan sentoi bile nak keluo meghonjang jebo,masing2 nak keluo dulu ade yg melintang dan yg memanjang,AR ade pengelaman berak kene congkei jebo nye

Naharudin Abdul Rashid Dinbatubara :Sapa ponah meghekse betui-betui bentuk biji ghambei. Mane ghopenye. Macam biji koci (koci cap lang yang warne itam tu). Bentuknye bontak bahagian belakang dan joghen/tajam di depan (tempat keluo anak benih). Yang tajam ni yang nyebabkan koyak lubang ponggong kalu kebebei. OK. Bile lepeh makan ghambei kite bawak minum; biji ghambai dalam peghut akan dalam posisi bedigi (bahagian joghen belah ateh & yang bontak 'tenggelam' dlm ayo (dalam peghut).

Barang diingat mekanisma penghadaman - mesin bekerja dalam peghut bukan macam mesin kilang padi - begemunto, polang-palin, gulin peghin. Semuanye bejalan senyap (kecuali kalau peghut kemasukan ghacun - gerakerja akan jadi melampau dan haghu-bighu). Keadaan begini kekai hingge semua baghang yang dimakan ditindak-balas oleh enzim/hormon, agen nyah kuman daghi macam-macam kelenjar yang ade dalam peghut seperti dalam pangkerias dll.

Dalam pada tu deme ni begeghak pelan-pelan ninggeikan peghut beso masuk ke usus kecik. Dalam mase 4 jam jam peghut dikosongkan balik (kecuali bagi oghang yang kojenye makan, je; ini kes lain). Semue makanan terhadam di peghut ditolak ke usus kecik di mane semua zat/bitamin diseghap untuk keperluan tubuh-badan. Beghape panjang usus kecik. Panjangnye ialah 6 meter hingge bejumpe usus beso dan hujung terowong.

Jadi biji ghambei tadi, die tak hadam. Die juge sikit sikit tetolak ke belakang masuk ke usus - perjalanan yang mole sempit (tapi keadaanye kekal pada posisi yang tadi; iaitu bahagian yang joghen (ghengan) di belakang dan yang bontak di depan - deme begeghak macam askar marcing - bededei-elok, je. Come yang degil je yang didapati melanggo hukum ini – hukum; yang beghat memang di depan (temasuk macam yang kegheh ati/ kuat sentimen/pegang dasar-priinsip die ni selalu di depan. Yang lemah/lembek/tak bemaya di belakang. Ini hukum alam; yang berlaku juge dalam peghut.

Yang bontak (bulat) di depan itu yang menyebabkan tak belaku ghageh-meghageh dindin usus. Makin masuk ke usus beso ayo makin koghang sebab semuenye udah teseghap dalam usus kecik. Ate keadaan yang beghimpit-impit (dan mengkalu biji ghambei itu tak di rancang pergerakannye daghi awai), itu yang nyebabkan kekebai hingge kene congke.

Ini pemerhatian saintifik Makmal Kumpulan Lambo Sdn Bhd.; tentang pergerakan biji ghambei dalam peghut hingge ke terminal terakhir melepasi trowong pesake. Salam.

dinbatubara

No comments:

Post a Comment