Wednesday, July 13, 2011

BERSIH itu elok, bersih itu koto

Tak ade ape. Awak nyambut cakap si Zahar tu. Die nyughuh bentang fakta ngape bersih tu elok dan ngape bersih tu kotor (pandei dia muat soalan perbahasan). Kome tengok soalannye: Ngape bersih itu elok. Dalam pade itu dikatenye pulak ngape bersih itu koto. Ini bukan soalan setakat Senawi Empat, ni. Tinggi, ni !! Ate, awak pun bukan le ngaji tinggi. Mun kalu ngaji tinggi pun, tapi susah nak paham macam mane Nabi Muhammad saw bulih dakwah/bincang/pakat/pujuk​/ajak/seghu kapio (kapio Kristian, Yahudi, Majusi, nyembah pokok/batu, Athies) di Madinah bantu Dia (Baginda s.a.w) bena Negare Islam dengan Perlembagaan dan Undang-undang keadilan yang pertame di dunie; make awak, biole nyawabnye macam oghang sasau aje. Itu yang panjang melelong, tu

Awak nyawab bagi ke dua-due belah pehak. Ghengkas jawaban daghi yang panjang itu keme kate begini le. Bersih itu eluk sebab die mintak BERSIHkan 8 pekaghe tentang pilihanhaye (8 pekaghe tu tak payah le keme tughunkan lagi di sini - semua dah mafhum le , ye dak). Manekale BERSIH itu kotor (dari pandangan sebelah pihak lagi) ialah kerane die (yakni kumpulan BERSIH itu) bekawan dengan Hindu, Ambiga, kapio. Lim Kit Siang, Guan Eng.

Itu le jawapannye bedasarkan kate-kunci : Nabi Muhammad saw bulih bincang/pakat/pujuk/ajak kapio di Madinah bantu Dia (Baginda s.a.w) bena Negare Islam dengan Perlembagaan dan Undang-undang keadilan yang pertama di dunia.

Nota-kaki : Antaghe kume dengan penentang BERSIH tu agak-agak sape yang nampak-nampak meren. Sape nak jawab ?

dinbatubara

No comments:

Post a Comment